niedziela, 29 grudnia 2013

Piernikowy miodownik.

Miodownik, czeski, i jeszcze kilka nazw by się znalazło dla tego smacznego ciasta. Tym razem w wersji świątecznej, czyli z nutką aromatycznych przypraw piernikowych.


Składniki:
ciasto:
4 szklanki mąki pszennej
1 szklanka cukru
100 g masła (margaryny) roztopionej
3 duże łyżki miodu prawdziwego
3 całe jajka
1 łyżka sody oczyszczonej
torebka przyprawy do piernika
masa:
1 kostka margaryny
1 szklanka cukru
pół litra mleka
1 szklanka kaszy manny
dodatkowo:
słoik powideł śliwkowych, polewa

Składniki na ciasto zagnieść, podzielić na 4 części i każdą z nich oddzielnie upiec. Ja wałkowałam każdą część na papierze do pieczenia (bo placki są bardzo cienkie) i nie miałam problemu z przenoszeniem do blaszki. Blaszka miała wymiary standardowe czyli 36 x 25. Każdy placek piekłam około 15 minut w 180 stopniach.


Na masę: gotujemy mleko, powoli wsypujemy kaszę mannę i energicznie mieszamy by nie zrobiły się grudki, ja dodałam kaszę mannę błyskawiczną. Pod koniec gotowania wsypuję cukier i wszystko dokładnie mieszam, odstawiam by wystygła.
Gdy kasza jest już zimna (pamiętajmy o tym że gdy stygnie musimy ją często mieszać by nie zrobił się kożuch), dodajemy margarynę i ucieramy na puszystą masę.
Masę dzielimy na 3 części i smarujemy nią placki, czyli pierwszy placek, masa na to posmarowany od spodu powidłami śliwkowymi następny placek, który kładziemy stroną z powidłami do masy i tak postępujemy z następnymi warstwami.
Całość polewamy ulubioną polewą czekoladową. Mi zostało pół szklanki śmietany 36 % więc ją ubiłam i połączyłam z kilkoma kawałkami rozpuszczonej na parze czekolady mlecznej i białej.

4 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Dzięki :) ciasto mniam :) a najlepsze na drugi, trzeci dzień jak fajnie zmięknie.

      Usuń
  2. Świetny pomysł z tym dodatkiem przypraw korzennych:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) ja na któreś święta przespałam zrobienie piernika, więc wykombinowałam właśnie takie ciasto, i bardzo go lubię:)
      Pozdrowionka:)

      Usuń